En av fyra vätgasstationer i Sandviken

Vid Göransson Arena i Sandviken invigde man den 6 december 2016 Sveriges fjärde vätgastankstation. Inte nog med att Sandviken är en av fyra att ha en sådan tankstation, kommunen är också den med flest vätgasbilar per invånare. I dagsläget finns 7 vätgasbilar där 3 st ägs av Sandvik materials Technology och 1 varsin har Sandvikens kommun, Sandvikenhus, Sandvikenenergi och Kenneth Larsson Bil. Sandviken är en kommun som vill ta vårt klimat och miljöpåverkan på allvar och har bland annat ett projekt där flera förnybara energikällor ingår så som Biogasanläggningen i Forsbacka, elvägen vid Kungsgården och Vindkraftparken i Kungsberg. Mer info om projektet finns att läsa på sandvikenpurepower.se

 

Unikt samarbete mellan kommunen, Sandvik och AGA

De som har gjort vätgasstationen i Sandviken är det samarbete Sandvikens kommun, Sandvik och AGA Gas har gjort. I denna process är det Sandvik som tillverkar delar till bränslecellerna, AGA tillverkar själva vätgasen och jobbet som kommunen gör är att göra tankstationen möjlig genom bidrag från ”Fuel Cells and Hydrogen 2 Joint Undertaking”. Dessa får i sin tur stöd från Europeiska Unionen som har ett utvecklings- och innovationsprogram kallat Horizon 2020. Andra som de också har fått stöd ifrån är Hydrogen europé samt Hydrogen europé och New European Research Grouping om Fuel Cells and Hydrogen.

 

I vätgasen lagras förnybar energi

Vätgasen fungerar som så att den tillverkas med hjälp av elektrolys som gör att elen kan lagras och användas senare. För att vätgasen ska kunna omvandlas till energi krävs en bränslecell som kan användas i bilar och lastbilar men även stationära enheter för elektricitet eller värme. Det som är så fantastiskt med detta drivmedel är att utsläppet sedan endast blir vatten och värme. De bilmärken som idag tillverkar dessa bilar är Hyundai, Toyota och Honda. Men inom kort kommer garanterat fler bilmärken att hänga på med tillverkningen av bilar med nollutsläpp.